header2016

Hoe zit het nu écht met zout?

Van de drie belangrijkste smaakmakers in onze voeding, suiker, vet en zout, ligt vooral suiker de laatste tijd onder vuur. Dit is geheel terecht, want nadat vooral verzadigde vetten een slechte naam hadden gekregen, blijkt dat juist consumptie van veel (snelle) suikers de bron is van de meeste ellende. Het bezorgt ons niet alleen overgewicht maar ook veel chronische aandoeningen ten gevolge van dat overgewicht. Maar hoe zit het met zout? Moet na vet en suiker ons dagelijkse zout in de ban of bevat deze smaakmaker ook goede eigenschappen?

Onderzoek

Ieder jaar sterven er wereldwijd 9 miljoen mensen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Bij maar liefst 1,65 miljoen mensen was dat het directe gevolg van te veel zout eten. Dit blijkt uit een recent gepubliceerde studie in The New England Journal of Medicine*. De opzet van het onderzoek, het bestuderen van een verband tussen hoge zoutinname en dood ten gevolge van hart- en vaatziekten, werd door de uitslag bevestigd.
Uit de studie blijkt dat mensen in 2010 gemiddeld 3.95 gram natrium per dag consumeerden. Dat is bijna het dubbele van het advies van de Wereld gezondheidsorganisatie (WHO) van 2 gram per dag! Dat dat anders moet, lijkt helder, maar betekent dit dat je helemaal geen zout meer mag eten? Is al het zout dan ongezond? Volgens het voedingscentrum is het advies in Nederland 2,4 gram natrium per dag maar gebruikt meer dan 85% van de Nederlanders dagelijks meer dan dat.

Functie

Het zout in ons voedsel bestaat voornamelijk uit geraffineerd keuken- of tafelzout. Geraffineerd betekent dat het zout bewerkt is waarbij het in de fabriek ontdaan is van bijna alle voedingsstoffen. Wat over blijft is natriumchloride. Natrium is een mineraal dat belangrijk is voor de vochtbalans in het lichaam en ook nodig is voor een goede werking van spier- en zenuwcellen.
Maar ook andere mineralen zoals magnesium, chloor en kalium spelen hierbij een rol. Echter, een teveel aan natrium verhoogt de bloeddruk. Een te hoge bloeddruk verhoogt op haar beurt de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Omdat keukenzout ontdaan is van alle andere mineralen en voor 99,9% uit natriumchloride bestaat vergroot consumptie hiervan de kans op het ontstaan van diverse gezondheidsklachten.

Verborgen

Om te voorkomen dat je teveel natrium binnen krijgt, moet je eerst weten waar het in zit. Zout wordt aan levensmiddelen toegevoegd als conserveringsmiddel en smaakversterker en zit daarom vooral in kant-en-klare producten die lang(er) bewaard kunnen worden. Brood, vleesproducten en kaas bevatten veel zout. Kant-en-klaarmaaltijden, pizza's, soepen, sauzen, roomijs, koekjes en gebak zitten vol zout. Maar ook in 'gezonde' producten zit soms meer zout dan je denkt.
Zo zit er bijvoorbeeld in vegetarische burgers rond de 400 mg natrium per stuk. Dit verschilt uiteraard per merk. In 125 ml tomatenpuree, dat je al snel gebruikt bij het koken, zit rond de 640 mg natrium. Ook in kant en klare salade dressings zit vaak erg veel zout. Zoveel zelfs dat je met twee eetlepels dressing al meer zout binnen krijgt dan door het eten van een klein zakje chips. Ter volledigheid: In een zakje chips van 42,5 gram zit 255 mg natrium.

Oppassen

“Consumptie van veel (snel) zout is de bron van de meeste ellende”


Al deze producten lijken niet direct ongezond, maar omdat ze zoveel zout bevatten, is het raadzaam ze slechts sporadisch te gebruiken. Eet je bijvoorbeeld op één en dezelfde dag een flinke portie hüttenkäse, 's avonds een salade met olijven en kant en klare dressing, én een pastamaaltijd met tomatensaus op basis van tomatenpuree, dan ga je ver over de grens heen van de aanbevolen maximale 2 gram (2000mg) per dag. Een dag in de maand is dat geen ramp. Maar doe je dit één of een paar dagen per week dan kan dat op de lange termijn wel degelijk nadelig zijn voor je gezondheid en diverse klachten veroorzaken met in het meest ernstige geval, zelfs de dood tot gevolg.

Goed zout

Natuurlijk heb je zout en mineralen nodig. Het is zelfs van groot belang voor een goede gezondheid. Maar wel zout van het goede soort. In goed zout zitten maar liefst 84 verschillende mineralen die bijdragen aan een optimale gezondheid. Deze mineralen verlies je gedurende de dag door uitscheiding van zweet en urine. Ook vocht dat via de ademhaling ons lichaam verlaat verlaagt het mineralen niveau. Ook voor het verteren en verwerken van suiker gebruikt je lichaam mineralen.
Om te voorkomen dat je uitdroogt en om de goede mineralen weer aan te vullen heb je goede zouten nodig. Voorbeelden van goed zout zijn Keltisch zeezout en Himalaya zout. In Keltisch zeezout zit slechts 90% natriumchloride en verder precies de juiste verhouding mineralen zoals ze ook in ons lichaam van nature voorkomen. Dit zout kun je dus veilig aan je eten toevoegen. Ook Himalaya zout is ongeraffineerd en bevat alle mineralen die ons lichaam nodig heeft.
Overigens mag (geraffineerd) landzout in Nederland ook het etiket zeezout dragen, dus let er bij het kopen van zeezout goed op waar het vandaan komt en dat het een onbewerkt product is.

Advies

Vermijd zoveel mogelijk kant-en-klaarmaaltijden en producten waar veel natrium in zit. Voeg nergens keukenzout aan toe. Eet je het toch een keer hou daar dan de rest van de dag rekening mee. Het beste is om zoveel mogelijk alles zelf te maken, van verse producten. Voeg alleen Keltisch zeezout of Himalaya zout toe. Dit zijn gezonde ongeraffineerde zouten met de juiste verhouding mineralen die je lichaam goed kan opnemen en op die manier een bijdrage leveren aan een optimale gezondheid.

Copyright

© ORIHERBA 2015 : niets van deze website mag zonder duidelijke voorafgaande toestemming van de uitgever gepubliceerd worden door derden.